Friday, January 25, 2013

Sfaturi pentru insomniacii de ocazie (1)

Saptamana aceasta m-am hotarat sa scriu un articol mai lung despre o problema cu care ma confrunt din cand in cand. Si asta din cauza ca luni, dupa ce m-am trezit la 5 dimineata, dupa un somn scurt si agitat mi-am spus ca trebuie sa fie o solutie pentru acest gen de problema - insomnia.



Din cate stiu si din ce am citit despre acest subiect, insomnia se poate imparti in trei tipuri: 
  1. Lipsa somnului temporara - cateva seri de nesomn ce pot avea drept cauza viitoare schimbari in viata personala (calatorii, mutari, schimbarea locuintei);
  2. Insomnia pasagera - cateva nopti  fara somn in decursul mai multor saptamani, ce pot avea drept cauza anxietatea, stresul, etc.;
  3. Insomnia cronica - lipsa somnului in cateva nopti pe saptamana pe parcursul a mai multor luni.
Insomnia poate avea cauze medicale, cauze de supra-solicitare, sau sa fie in legatura directa cu stilul de viata pe care il avem. Personal, in afara de insomnia cronica, am experimentat mai multe forme de probleme cu somnul. Emotiile puternice (pozitive, dar si negative) vizavi de situatii cum ar fi: o deplasare intr-un alt oras, o calatorie mai lunga, o viitoare mutare, o inalnire importanta, o vizita medicala importanta, etc. imi pot dauna somnului. Adorm greu, somnul e agitat, ma trezesc foarte devreme dimineata. Am experimentat si o lipsa a somnului mai indelungata cand, desi eram foarte obosita, nu puteam adormi, iar daca adormeam ma trezeam in 3-4 ore dintr-un somn agitat si cu vise neplacute, iar neplacerile continuau si in timpul zilei. Asa ca in acest articol ma opresc la insomniile pasagere si temporare, care pe timpul zilei nu aduc alte probleme, decat clasica oboseala, confuzie mentala, lipsa puterii de concentrare, etc. Pentru celelalte probleme, cand insomnia este insotita de alte neplaceri (depresie, anxietate si alte tulburari emotionale) cel mai indicat este un consult medical de specialitate pentru o rezolvare adecvata.

Ocaziile in care am "suferit" de insomnie au avut o legatura concreta si directa cu ceea ce gandeam in ziua respectiva, sau in perioada respectiva. Nu mi s-a intamplat sa nu pot pune geana peste geana pur si simplu, ci framntata de niste ganduri. De fapt sunt atat de sensibila la capitolul asta, ca orice lucru care nu-mi da pace poate deveni cauza a unei insomnii de toata frumusetea. Nu stiu daca pot cataloga si mentiona toate motivele pentru care o persoana poate suferi de insomnie, dar pot spune ce ma afecteaza pe mine:

  • daca nu reusesc sa duc la capat ce-mi propun intr-o zi, iar asta se repeta cateva zile la rand, imi poate afecta somnul;
  • programul haotic de culcare, trezire, lipsa unei activitati fizice;
  • cand am sufletul incarcat, cand nu am discutat cu cineva problemele care ma framanta;
  • daca sunt foarte obosita psihic, iar nu pot dormi;
  • daca imi este prea cald, sau prea frig abia pot dormi, iar daca adorm am un somn agitat si cu vise urate (abia suport pilotele cu umplutura sintetica :).

Tot din experienta personala pot spune ca unui somn bun, de maxim 8 ore ii urmeaza o zi buna, productiva, cu un tonus fizic si psihic bun. Astfel ca pentru un somn odihnitor avem nevoie de urmatoarele:

  • o rutina a somnului;
  • fara somn dupa-amiaza;
  • hiper-somnia poate face la fel de rau ca insomnia;
  • fara alcool si cofeina inainte de culcare;
  • sa ne culcam cat mai devreme inainte de ora 12 noaptea; studii recente spun ca o ora de somn inainte de ora 12 AM echivaleaza cu doua ore de somn dupa ora 12 AM;
  • nu manca/bea seara tarziu;
  • consuma alimente bogate in magneziu;
  • creeaza-ti conditii optime de somn - asternuturi curate, lumina blanda, temperatura constanta, liniste;
  • citeste, roaga-te, mediteaza, tine un jurnal inainte de culcare;
  • tine ceasul/alarma departe de privire, ca sa nu fi tentat sa te uiti des sa vezi cat e ora;
  • decopera plantele medicinale care te pot ajuta sa ai un somn odihnitor.

Inchei prima parte a articolului aici. Urmeaza o continuare in care voi scrie despre ce plante sunt benefice unui somn odihnitor, voi mai scrie si o reteta de tinctura pentru un somn bun, o rugaciune pentru insomniaci si cateva sfaturi de la scriitorul Dale Carnegie privind insomnia care mie mi-au fost de folos la un moment dat.




No comments:

Post a Comment