Friday, January 10, 2014

Viata mai simpla - NO-POO

O alta gaselnita pe care o am in vedere de ceva timp e spalarea parului fara sampon. Am tot gasit pe diferite site-uri si blog-uri din strainatate experimentul "no-poo". No-poo cred ca e un joc de cuvinte, pentru ca sampon in engleza e shampoo, iar poo, tot in engleza, mai inseamna si... caca :). Asa ca no-poo l-as traduce eu "fara caca" pe par.

Nu am sa intru in detalii, se stie prea bine ca samponul are in general un continut foarte toxic. Lista aceea lunga de ingrediente chimice nu are cum sa fie ceva benefic pentru par/organism/om.

Eu una am capitulat in fata sampoanelor, parul meu nu mai e parul meu de multa vreme, il simt strain si "suparat". N-am gasit ceva care sa-mi priasca pe termen lung, sa-mi rezolve probleme pe care le am cu scalpul si parul. Asa ca am zis sa incerc varianta aceasta a no-poo. M-am uitat pe internet si am vazut multe experimente de "inainte" si "dupa" no-poo si am fost surprinsa de rezultate.

No-poo inseamna urmatoarele:

-sa-ti speli parul doar cu apa;
-fie sa-ti speli parul doar cu bicarbonat de sodiu;
-fie sa-ti speli parul doar cu bicarbonat de sodiu si sa-l clatesti cu apa si otet de mere la finak.

Sa-mi spal parul doar cu apa, n-as incerca. Ce am incercat insa, deocamdata, a fost sa-mi spal parul cu bicarbonat de sodiu.

Cum am procedat eu:

Am amestecat o lingura de bicarbonat de sodiu intr-o ceasca cu apa de la robinet, mi-am udat parul ca de obicei, apoi am folosit solutia de apa+bicarbonat ca pe un sampon incercand sa trec cu ea peste tot scalpul. Evident ca nu face spuma, dar senzatia pe care am avut-o spalandu-ma cu mixtura aceasta a fost aceeasi pe care o aveam cu samponul - ca senzatia de gras si imbacsire de la radacina parului se duce. Apoi am clatit parul normal cu apa, l-am infasurat intr-un prosop si asta a fost tot.

Impresii:

Dupa prima zi de no-poo pot spune ca parul arata normal, ca si cum l-as fi spalat cu sampon, iar asta m-a surprins. Apoi am avut sentimentul ca parul meu si-a revenit la starea lui naturala. Lucios, moale, cu ceva volum, usor de prins intr-o coada, cumva... "astamparat", chestie pe care nu o mai simtisem de multa vreme la parul meu.

Un mare plus al acestei metode ar fi urmatorul: pe acest site am citit ca unele sampoane contin minerale uleioase (?) care tind sa incarce foliculul de par si chiar sa-l blocheze, dand peste cap procesul de crestere al firului de par (Mineral oil is a popular ingredient in chemical based shampoos. This ingredient leads to the clogging of your skin pores, thus interfering with the functioning of the hair follicles). Eu chiar ma confrunt cu o problema in aceasta directie, am chisturi seboreice, adica mai pe romaneste radacina unui fir de par se blocheaza, iar tot sebuumul se colecteaza la radacina lui intr-o punguta. Din cand in cand acestea trebuiesc operate, pentru ca tind sa creasca in volum.

Din ce am citit, varianta doar cu bicarbonat de sodiu e indicata persoanelor care au parul cu tendinte de ingrasare, altfel parul se aspreste/usuca. Din acest motiv se foloseste apa cu otet de mere la clatire, care acetioneaza ca un fel de "balsam" pentru par.

Va tin la curent cu observatiile privind viata fara sampon.

Cateva site-uri unde puteti citi mai pe larg despre "no-poo":

Un an fara sampon - intrebari si raspunsuri 
Metoda no-poo
No-poo intrebari frecvente si ghid de utilizare

10 comments:

  1. "Lista aceea lunga de ingrediente chimice nu are cum sa fie ceva benefic pentru par/organism/om."

    Asta e valabil doar pt. şamponul cu chimicale. Există 'nşpe mii de tipuri de şampon natural în ziua de azi (natural cu adevărat, nu doar cu numele sau reclama).

    Eu recunosc că-s dependentă de şampon, deodorant, săpun şi pastă de dinţi. Dar nu le mai cumpăr din supermarket de mulţi ani. La astea n-aş renunţa. Indiferent că-s preparate în casă sau cumpărate. Restul cosmeticelor, da, sunt (le consider) răsfăţ.

    Bunica mea foloseşte cred că dintotdeauna săpun de casă. Sunt popoare izolate care nu folosesc nici şampon, nici pastă de dinţi şi totuşi au dinţii cât se poate de albi şi fără carii. Dar noi suntem departe de adevăr, mai mâncăm şi alimente procesate şi rafinate, trăim într-un mediu poluat... zic şi eu.

    Am cam deviat de la subiect. Weekend plăcut!

    ReplyDelete
  2. Adelina, sampoanele acelea naturale mie imi lasa parul urat. Doar dupa cel cu chimicale arata cat de cat normal - lucios, moale, fin etc. Dar asta pentru o zi.

    ReplyDelete
  3. Ce interesant, am sa incerc si eu sa vad ce se intampla pentru ca sunt pe punctul de a ma tunde... Nici mie nu-mi priesc cosmeticele naturale cu exceptia sapunului.

    ReplyDelete
  4. Ce interesant, am sa incerc si eu sa vad ce se intampla pentru ca sunt pe punctul de a ma tunde... Nici mie nu-mi priesc cosmeticele naturale cu exceptia sapunului.

    ReplyDelete
  5. Anca, musai clatit cu otet de mere, sau poate chiar ceva ulei de masline pe varfuri as zice. L-am spalat a doua oara cu bicarbonat si e mult mai aspru acum. Ce e interesant insa e ca sunt la a 3 a zi dupa spalare si parul meu nu e gras la radacina...

    ReplyDelete
  6. foarte interesant, o sa incerc si eu.

    ReplyDelete
  7. Si eu vrea sa incerc! Nici parul meu nu e mai e ce a fost!

    Despre cosmeticele naturale nu stiu ce sa spun... Unele sint mult prea scumpe pentru buzunarul meu si sint si destul de sceptica... or fi cu adevarat naturale? Numai cei care le-au facut stiu! Astept sa ne mai spui cum e dupa o luna! :)

    ReplyDelete
  8. De ceva vreme ma tot codesc cu chestia asta. Cred ca in concediu e momentul cel mai bun. Cu otetul cum procedezi?

    ReplyDelete
  9. Eu mi-am facut un sampon natural din pudre indiene, reetha amla si shikakai si ma spal pe cap cu ceaiul obtinut din ele. Degreseaza cat vrei tu de tare, cu cat e mai concentrat cu atat degreseaza mai tare. Mi-am aplicat si ulei de cocos cu uleiuri esentiale pentru par la racina. Citisem undeva de perierea parului ingrasat cu perie din par natural pentru repartizarea uleurilor benefice pe toata lungmea parului. Dupa 2 perieri nu mai e unsuros parul. Recomand. De cand foloesc metode no poo sau macar fara sls nu mi se mai despica parul pe lungime si nu mi se mai roade la varfuri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna, Raluca! Multumesc de comentariu si ca ne-ai impartasit experienta ta! Chiar sunt curioasa de rezultat... faza e ca intre timp am devenit literalmente obsedata de sampon si de par proaspat spalat, daca am parul o zi unsuros sunt stresata nevoie mare... Il spal cam de 3 ori pe saptamana... Nu m-as mai avanta in naturiste, acum, fata de momentul cand scriam randurile de mai sus, lucrez intr-un loc unde e foarte important sa nu vin sifonata vreo zi la munca...

      Delete