Călătoria în Istanbul - partea a 3 a sau diverse

Mâncarea

Acest capitol nu am apucat să-l testez pe îndelete din câteva motive. Accentul s-a pus pe obiectivele turistice, nu pe degustarea preparatelor tradiționale, nu am avut nici prea mult timp pentru asta, fiind mult pe fugă, iar în ceea ce mă priveşte, nici nu mi-a fost foame în acele zile. În prima zi am mâncat ce ne-am luat fiecare la pachet, pentru drum, fiecare luând cu gândul și la ceilalți, deci mai mult decât era cazul, ca pe final chiar să ne întoarcem acasă cu ele (cel puțin produsele care nu au fost perisabile). În prima seară am mâncat la un restaurant din centru, iar a doua zi la prânz tot la fel. Ambele experiențe ne-au confirmat ceea ce ne-a spus cineva din grup, care mai fusese în Turcia, că la restaurantele centrale prețurile sunt mari, porțiile mici, iar mâncarea nu neapărat reprezentativă. La prima masă eu am comandat ceva ce am zis eu că seamănă cu niște mici turtiți, cu un mix de legume și cuburi de pâine trase în unt. A doua zi am mâncat ceva ce semăna cu KFC, pui picant, pentru că preparatul luat cu o zi înainte nu mi-a picat bine. Seara am mâncat jumătate de felie de plăcintă cu brânză şi o jumătate dintr-o prăjitură. Am văzut la ei numeroase patiserii cu produse foarte bune. În a treia zi deja mâncam de prânz la o astfel de patiserie, dar și la o terasă unde făceau doner, care a fost bun și ieftin. În ziua plecării eu nu am mai coborât la mic-dejun, pentru că nici mâncarea de la mic-dejun nu m-a ”coafat”, erau produse pe bază de lapte (iaurt, brânzeturi), omletă sau ou fiert, produse de patiserie, salate etc., aşa că m-am dus la patiseria din capătul străzii şi mi-am luat o mini-pizza delicioasă, 4 mini-eclere şi o cafea. Apropo de capitolul cafea... la ei cafeaua e fie cea turcească, care mie îmi place mult ca gust, dar e foarte mică, aproximativ...o gură de cafea, după criteriile mele, sau ness... iar eu una nu-s fan ness. La patiseria aceasta am cerut un espresso, care cred că era făcut cu cafeaua aceea lor, că avea aroma specifică, deci mi-a plăcut maxim.

Oamenii

Mi-au plăcut mult turcii. Respectuoşi, familişti, vrednici. Tineri de diferite vârste lucrau fie prin magazine, sau patiserii. Terasele, vitrinele erau în permanenţă curăţate, rotiseriile erau frecate cu sârg. Am văzut un bun simţ la ei pe care aici îl regăsesc din ce în ce mai greu. În ultima zi, când coborâsem la patiseria din capătul străzii, era afară la masă un om al străzii, care a intrat apoi înăutru şi tot vorbea, spunea ceva în limba lor, părea că îşi varsă un of. Mi-a plăcut cum unul din angajaţi s-a dus la el şi cu vorbă bună şi mult respect, l-a condus încetişor afară... Mi-a mai plăcut că păreau familişti... multe familii tinere cu copilaşi. Mi-a mai plăcut la ei că sunt extrem de naţionalişti, pe peste tot vedeai fluturând drapelul turcesc, unele de nişte dimensiuni copleşitoare, iar pe unde aruncai privirea era câte o moschee. Erau unele zone în care erau grupate şi câte 4 moschei pe o întindere destul de mică. Am înţeles că sunt destul de toleranţi şi cu celelalte minorităţi religioase şi există lăcaşuri de cult şi ortodoxe, catolice, evanghelice.

Confruntarea cu fricile

Se face aproape o lună de la această mică vacanţă. Ce am trăit în acele zile a fost deosebit, ceva ce nu mai experiementasem demult, sau poate niciodată. O pace, linişte şi încredere care veneau din altă parte, nu de la mine. Mă gândeam că poate fiind într-un grup în care media de vârstă era 40, aveam odihna aia mentală că-s alături de oameni maturi şi echilibraţi, care ştiu ce au de făcut, eu trebuie doar să mă dau după ei. Am experimentat pentru prima oară ce înseamnă să mă las în voia sorţii, să preia altcineva frâiele. Asta ar fi o chestie. O alta e poate cunoscută de voi, de mine nu: lucrurile de care ne e frică sunt şi lucrurile care ne-ar aduce cea mai mare bucurie.

Vedere din cameră

Străduţa pe care se afla hotelul

Cam atât... Vă mulţumesc că m-aţi însoţit virtual în această călătorie în Istanbul!