Tuesday, January 1, 2019

Ce cărţi am citit în 2018?

Anul acesta am zis să scriu mai din scurt despre titlurile lectuare în anul 2018, ca să am timp sa povestesc mai în detaliu despre cele care au produs un efect deosebit asupra mea. Când tragi linie la final de an şi vezi ce ai citit, parcă nu mai ai acelaşi imbold de a spune cât de frumoasă a fost o carte, ca atunci când ai dat ultima filă din acel titlu (a se vedea treaba asta pe parcursul acestui articol...spre final n-am mai avut avânt să zic mai în detaliu ce şi cum despre cartea citită :)).

Photo by freestocks.org on Unsplash

Ce am citit în 2018, cu ce am început?
  • Cum să fii fericită în dragoste şi în căsătorie - Valentina Moskalenko. Trecerea din 2017 spre 2018 m-a găsit citind acest titlu. Ştiţi, poate, că în 2016 am citit o carte care se numea "Divorţul - Cum îl depăşim, Cum îl preîntâmpinăm" şi spuneam atunci că e o carte căreia i s-ar potrivi alt titlul, pentru că e o carte utilă şi celor nedivorţaţi sau nici măcar căsătoriţi. Aşa e şi cartea aceasta. Autoarea, un psihiatru şi psihoterapeut de renume din Rusia, dă o serie de sfaturi despre cum să te pui pe tine în ordine înainte de a pretinde imposibilul de la un alt om, sau de la o relaţie
  • Viaţa părintelui Gheorghe Calciu. De părintele Gheorghe Calciu eu ştiu din 2008, când am găsit documentarul numit "Beyond Gulag". Ani mai târziu aveam să aflu despre supravieţuitorii închisorilor comuniste, despre ororile ce au avut loc în închisoarea de la Piteşi etc. În 2016 am văzut şi documentarul "7 cuvinte", după ce am primit DVD-ul de la Diana. Cartea aceasta se citeşte cu lacrimile brăzdându-ţi obrazul şi am să vă las şi pe voi să descoperiţi de ce zic asta.
  • Mireasma sfinţeniei - Constantina Palmer. Ştiam de cartea aceasta de multă vreme, m-am tot învârtit în jurul ei pe vremea când lucram la librărie, dar nu am simţit s-o cumpăr. În februarie, când am făcut o viroză urâtă, am avut un imbold să cumpăr anume titlul acesta, simţeam nevoia de a citi ceva care să mă repună pe picioare, sufleteşte vorbind. Cartea asta am devorat-o în două zile şi a avut un impact aşa mare asupra mea, dpdv sufletesc, încât am înţeles nişte lucruri cu care m-am frământat mult, de ceva vreme îndelungată. Autoarea, convertită la ortodoxie, studentă cu soţul ei la Facultatea de Teologie din Tesalonic, petrece timpul liber la o mănăstire de maici din zonă, dar nu dă numele. Cartea este de fapt o sumă de mici povestioare din interiorul mănăstirii. 
  • Paşi spre însănătoşire. Scoală-te şi umblă! Konstantin V. Zorin. Un titlu pe care l-am citit în drum spre Instanbul şi un pic la întoarcere. Nu-mi amintesc foarte multe detalii din ea, dar mi-au atras atenţia nişte pasaje în care vorbeşte de dependenţe şi de legătura lor cu diferite probleme de ordin emoţional şi ce să faci propriu-zis când o problemă de ordin emoţional te face să acţionezi într-un mod nedorit (atât de rar întâlnitele sfaturi lămuritoare şi practice de a rezolva o problemă, aici sunt de găsit!)
  • Calea spre tine însuţi - Pr. Haralambos Papadopulos. O cărticică mică, uşor de citit, scrisă onest, de un om care cel mai probabil a trecut prin introspecţia propriului suflet şi a propriilor neputinţe, sau poate că a scris strict din experienţa duhovnicească, a doctorului de suflete. Rânduri oneste, rânduri despre adevărata realitate sufletească a omului contemporan, sătul de formule predefinite şi de teorii greu de pus în practică. Un titlu care cheamă încă o dată la o legătură onestă şi directă cu Dumnezeu.
  • Ce faci când nu mai vrei să trăieşti - Dmitry Semenik. Un titlu foarte bun pe care l-am citit la vremea potrivită. Prima parte a cărţii e despre sinucigaşi, despre cei ce au supravieţuit acestui gest, apoi restul cărţii e despe sensul vieţii. E o carte bună, utilă, un "self-help" ortodox.
  • Cât suporţi adevărul? - Grigoris Vasiliadis. O carte pe care aş număra-o printre marile descoperiri pe anul acesta. Am primit-o cadou de la o fostă colegă de la job, psiholog de profesie. E o carte pentru care îţi trebuie multă onestitate să o poţi primi, să poţi digera informaţia din ea şi s-o laşi să aibă ecou şi în tine. Pentru un om care nu se minte şi nu-şi îmbracă existenţa în valuri dulcege de explicaţii care să atenueze realitatea, cartea îi poate aduce cel mult completări, concluzii şi viziuni noi. Pentru ceilalţi, poate fi o carte deranjată, supărătoare, sau revelatoare. Depinde în ce moment al vieţii eşti şi cât de mult îţi doreşti să lucrezi cu viaţa ta lăuntrică. Ca structură, cartea are mici reflecții pe diferite subiecte, nu are un cuprins pe capitole. O recomand!
  • 3 dinți din față - Marin Sorescu - am reciti-o a2a oară. Simțeam nevoia unei lecturi cursive, fără să mă solicite prea mult, fără să mă mai indetific ce conţinutul cărţii.
  • Traumă și memorie - Dr. Peter A. Levine  
  • Treceri nevăzute - vol. 2 - preot Andreas Konanos
  • Iubirea ca o țeapă - mic ghid de reușită în amor - Alan Cohn
  • Cele 5 răni care ne împiedică să fim noi înșine - Lise Bourbeau
  • Eliberează artistul din tine - Julia Cameron
Anul acesta am citit mult mai puţin, comparativ cu anii anteriori, dar am citit puţin şi bun... Las mai jos şi cărţile citite în anii anteriori:


Voi ce aţi citit bun şi folositor în acest an? Aştept recomandări!

Cu drag,

Irina

6 comments:

  1. La multi ani! Te-am citit acum cativa ani, iar acum te-am regasit. Unele din titluri cred ca mi le notez si eu.
    Eu am descoperit ceva minunat pe tema căsătoriei si relatiilor, pe autoarea Laura Doyle. Cartile nu sunt traduse in romana, din pacate.
    Am recitit cateva din cartile lui Dominique Loreau: Arta simplitatii, Arta esentei, Arta de a pune lucrurile la locul lor. Am gasit idei bune, la fel ca si in cartile lui Marie Kondo.
    Mi-au plăcut mult de cartile Oamenii fericiti citesc si beau cafea si continuarea, Viata e ușoară, nu-ti face griji (lecturi usoare si nesolicitante).
    Mi-a placut si cartea Cristelei Georgescu, Diversificarea pur si simplu (in care nu vorbeste doar despre diversificare).
    Am mai inceput unele carti, dar nu a fost timpul lor, cred.
    Cum au fost Treceri nevazute si cartea Juliei Cameron?
    Ma voi uita si pe listele tale de lectura din trecut :). Numai bine! Un an cu bucurii!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna, Adina! Bine ai revenit pe aici. Cartea ”Treceri nevăzute” e minunată. Îmi place cum gândește părintele Konanos, autorul. Cât despre cartea Juliei Cameron, e bună, dar e o carte mai degrabă practică, trebuie să faci exercițiile din ea. Mulțumesc de recomandări, am să țin cont de ele!

      Delete
  2. o sa caut si eu cartile parintelui Papadopulos.Eu n-am citit mare lucru, poate anul asta o sa fiu mai harnica.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Să le comanzi, sunt micuțe, dar tare interesante.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Am sters din greseala nistr comentarii la acessta postare. Imi cer scuze celor care mi-au scris, n-a fost intentionat.

    ReplyDelete

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...