Friday, January 25, 2019

Despre obiceiurile lunii ianuarie

În al patrulea an de jurnălit pe puncte (bullet journal) m-am înţelepţit şi eu, măcar dintr-un anumit punct de vedere.

În jurnalul pe puncte există o inserţie numită "colecţii". În colecţii intră orice ai vrea să fie în jurnal, dar nu-i găseşti locul în planificările lunare, săptămânale şi zilnice. În aceste colecţii poate intra orice. Monitorizarea obiceiurilor (habit tracker), liste cu reţete de încercat, filme de văzut, un jurnal de mulţumire, o trecere în revistă a momentelor unice din fiecare zi a anului etc.



O altă premiză cu care a plecat acest blog în 2011, când i-am dat startul, a fost să-mi monitorizez obiceiurile. Eu am fost un procrastinator veritabil. Nu m-aş numi leneşă, ci voiam să fac multe şi eram neîncrezătoare că le pot face. Cu anii, testând "n" idei, am ajuns şi la jurnalul pe puncte care vine în ajutorul meu în privinţa obiceiurilor şi a atingerii obiectivelor pe care mi le-am propus.

Când am testat eu prima oară monitorizarea obiceiurilor, a fost un eşec lamentabil. Trecusem acolo vreo 10-15 lucruri pe care voiam să le fac zilnic, deşi poate nu făceam nici 2% din acel total, până la momentul respectiv. Este limpede că am renunţat după o vreme, dezamăgită că nu am reuşit să bifez tot.


A mai trecut o vreme, m-am mai înţeleptit, cum ziceam, am devenit mai îngăduitoare cu mine şi ritmul meu, aşa că anul acesta, când am pus cap la cap noul jurnal pe puncte, am ales să implementez doar două noi obiceiuri.

Unul a fost să-mi spun rugăciunile de dimineaţă, pentru că ori le spuneam pe sărite, ori nu le spuneam deloc din lipsă de timp şi o slabă organizare, iar un altul a fost să nu mai consum zahăr, în special sub forma dulciurilor, fiind un mare, dar un mare fan al dulciurilor.

Pe final de lună ce pot să vă spun? Nu am reuşit să le bifez 100%, au fost lucruri care au intervenit în atingerea acestor două scopuri, dar privit în ansamblu, am reuşit să mă ţin de ele. În luna februarie vreau să continui cu acestea 2 şi să inserez două obiceiuri noi.


Ce mi se pare important să menţionez aici e că fiind o avidă consumatoare de dulciuri, la maniera că dacă deschideam o ciocolată o mănâncam pe toată, sau dacă primeam o cutie de Raffaello, preferatele mele, nu apuca seara în casa mea, am apelat la un mic truc ca mentalul meu să accepte această privaţiune de la ceva ce îi făcea mare plăcere. Trucul a fost să-mi dau voie ca pe week-end să mănânc ce şi cât vreau, iar de luni până vineri să rezist tentaţiilor. Rezultatul? Pe wk pofta n-a fost atât de nebună şi n-am dat iama în borcanul cu zahăr, ba chiar am observat că mă moleşesc şi-mi creşte pofta de mâncare după ce consum ceva cu zahăr, un dulce. Tot important de zis aici e ca nu am renunţat 100% la zahăr, continuând să-mi îndulcesc cafeaua de zi cu zi cu o linguriţă de zahăr brun.

Acum, pe final de lună, am testat nişte dulciuri de la raionul pentru diabetici din magazinul din care-mi fac cumpărăturile şi am cumpărat şi un borcănel cu sirop de agave, care îmi place la gust. Stevia e ceva ce nu voi putea folosi vreodată, mi se pare că strică efectiv gustul produsului în care e amestecat (tata foloseşte stevia la cafea).

Ce pot să spun în încheiere, ca o concluzie, e că mai presus de orice e important să poţi aduce ceea ce vrei să faci cât mai aproape de ritmul tău, iar lucrurile să fie realiste, simple şi uşor de urmărit. Nu pune presiuni peste puterea ta, pentru că şi un elastic când e tras cu o forţă prea mare, se rupe.

M-aş bucura să ştiu ce aţi vrea să aduceţi bun în viaţa voastră, sau să eliminaţi, deoarece este nefolositor? Iar dacă vă pot ajuta cu un sfat cât de mic, nu ezitaţi să-mi scrieţi!

Despre experienţa mea cu bullet journal puteţi citi aici.

Cu drag,

Irina

6 comments:

  1. in loc de stevie foloseste eritritol, are acelasi gust cu zaharul, dar e fara indice glicemic.
    faina ideea cu doar doua obiceiuri, si mai adaugi pe parcurs.O retin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. O sa am in vedere, chiar caut alternative la zahar. Prajituri oricum nu fac, adica nu consum foarte mult zahar acasa...

      Delete
  2. Dragă Irina, eu as vrea sa renunț la pâine, însă cum fac pâine de casă și e taaare bună, e cam greu! Spor în toate cele bune! Claudia

    ReplyDelete
  3. Ai mare grija cum renunti la zahar. Creierul unui consumator de zahar este la fele ca al unui consumator de heroina. Nici eu nu am crezut insa... Prin 2015, la inceput de februarie m-am lasat de dulce. Brusc. Nu am mai mancat nimic dulce. Nu zahar, nu miere,nimic. De doua ori am crezut ca intru in sevraj. Sete, frisoane... Noroc ca m-a apucat inainte de culcare si m-am bagat in pat. Simteam ca fac febra musculara. Nu ma intreba de ce, ca nu stiu. Am mancat prima prajitura la 8 martie, apoi la Pasti si abia dupa, mi-am permis cate un dulce mic, duminica. M-a tinut pana in iunie cand am avut parte de o tragedie si m-am reapucat de dulce si tigari. De atunci, nu mai beau cafeaua cu zahar. Cel mult ii pun lapte sau diverse arome fara zahar.
    Sfatul meu nu e sa nu te lasi de zahar, ci sa ai grija ca se poate intampla sa iti fie rau.
    Succes si te imbratisez cu drag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna, Cristina! Multumesc de gand si vizita!

      Intreruperea n-a fost chiar asa brusca. In primul rand n-am renuntat la zaharul din cafeluta de zi cu zi, pe wk am mai mancat dulciuri, iar in timpul saptamanii am avut zile in care nu l-am putut evita: de ziua de nume a surorii mele (Sf.Ioan), de ziua de nastere a tatalui meu, dupa vacanta o colega a adus amandine de casa si am luat una de gust, sa n-o necajesc, intr-o zi am avut la pranz macaroane cu branza pe care mi-am pus zahar... Sa zic ca din 30 de zile din ianuarie cam 15 au fost fara zahar, 15 cu. Nu am resimtit nici o neplacere, nici o stare rea in corp.

      Numai bine iti doresc, Cristina!

      Delete

Acum...18.02.19

Experimentez... ...frici şi adrenalină. Ma uit la/ascult... Mă bucur să... ...să fi primit şi lucrurile pe care nu le-am ceru...