Monday, August 23, 2021

Câteva sfaturi pentru simplificare în casă

     Procesul meu de simplificare a vieții a început la scurt timp după ce m-am mutat singură în casa mea. Mutându-mă în diferite locuri în nici 4 ani de zile (între 2008-2011), am observat cum căram după mine saci întregi de haine pe care nu le purtam niciodată, numeroase nimicuri și zeci de cărți care încă nu fuseseră citite. Ceva trebuia făcut și am luat-o și eu ușor-ușor, pe bâjbâitelea, cum mi s-a părut că ar fi mai bine pentru mine, pe drumul simplificării vieții.


Work in progress :D

   Zece ani mai târziu, lucrurile stau cu mult, mult mai bine, iar zilele acestea simt că am ajuns aproape în punctul în care e bine pentru mine, o persoană singură, fără familie, fără partener, care locuiește într-un apartament cu două camere și o terasă măricică. Ce am făcut eu:

  • am aruncat, fără vreun sentiment de vinovăție, tot ce era ciobit, fisurat, pleznit, pătat, tras firul, scămoșat, ponosit, scâlciat. Farfurii, căni, pahare, haine, încălțări, lenjerii. De obicei nu dau de pomană lucruri de proastă calitate, deci le-am scos într-o sacoșă lângă pubela de gunoi. Ce era încă decent, bun (parfumuri, haine, încălțări, accesorii, flecuștețe de pus prin casă) am donat prin intermediul grupului Gratis în Constanța (și nu mă îndoiesc că există astfel de grupuri și pentru alte orașe). Ce era și mai bun și de valoare, le-am pus pe grupul de Facebook numit Loc de troc, unde am primit la schimb, pentru ele, lucruri care îmi erau necesare și pentru care nu aș fi avut finanțe momentan.
  • în bucătărie încă mai am de lucrat. Am privit lucrurile cât de realist am putut eu: sunt o femeie singură, deci o persoană, la care nu vin prea mulți musafiri, aproape deloc. Deci nu mai văd sensul să țin seturi întregi de farfurii, oale, tacâmuri. Am păstrat doar oalele care aveau și capac, iar la capitolul veselă, cum am zis mai sus, am scos tot ce era fisurat, ciobit. Am înlocuit grătarul de vase, care mi se părea greu de spălat și care, din cauza umezelii din bucătăria mea, mucegăia des și l-am înlocuit cu o cârpiță superabsorbantă luată de la Pepco. Am păstrat toate recipientele drăguțe din sticlă și cu capac etanș, în care țin alimente tip orez, paste etc. și condimente.  În mare parte, dacă deschid un dulap, vreau să-mi facă plăcere ce văd, nu să mă uit ca într-o groapă în care am aruncat tot ce aveam prin casă. Am aruncat tot ce era expirat. Am pus pe Loc de troc și mașina de făcut pâine (consum relativ puțină pâine, nu-mi place orice tip de pâine și la mașină nu făceam aproape deloc) și am păstrat doar storcătorul de fructe, aparatul de cafea, blenderul și un sendviș maker, asta la capitolul electronice.
  • tot în zona asta am aruncat toate borcanele mici, am păstrat unele mari în care vreau să-mi pun murături la toamnă. Am aruncat și cutiile de depozitare, ideea nu e să organizez mai bine ce am, ci să am mai puțin. Tot aici încerc să folosesc cam tot ce am actual la capitolul produse de curățenie și să rămân cu câteva eficiente. Nu-mi plac soluțiile eco care abia spală și nici să-mi iasă ochii din cap frecând cu unele ne-eco și neeficiente. Urmează să scriu ce mi-e de folos aici, curând.
  • am donat toate cărțile pe care nu le mai voiam în bibliotecă. Am păstrat doar cele de artă, de specialitate, câteva pe psiho, câteva romane și mai multe pe care urmează să le citesc (primite multe la troc, titluri bune).
  • am doar câteva obiecte decorative, care înseamnă ceva pentru mine și m-am axat mult pe plăntuțe. Aici testez, pentru că apartamentul meu e destul de umbros și nu pot să zic că au viață lungă plantele, în casa mea.
  • am donat, aruncat, trocuit și tot ce însemna materiale de pictură, bricolaj, crafts etc. Am păstrat doar materiale de pictură în ulei și acuarelă, singurele tehnici în care aș mai lucra.
  • am aruncat tot felul de cabluri și căblușoare pe care nu le-am mai folosit de ani de zile.
  • am aruncat din lada de la canapea o tonă de nimicuri strânse în ideea că-mi vor folosi cândva.
  • am aruncat caiete, foi, pixuri goale.
  • am aruncat de pe terasă multe ghivece și ghivecele goale, în ideea că le voi folosi la un moment dat, mai ales că acolo nu am nici un spațiu de depozitat. Pe terasă am doar câteva ghivece cu flori și o găleată și o mătură cu care fac curat.
  • în cameră nu am decât strictul necesar. Am un corp de mobilă cu sertare în care-mi țin pantofii în cutii, o noptieră (aici am trișat, am niște cărți și niște obiecte handmade, în sertarele noptierei, cu care nu știu încă ce să fac), un corp de mobilă aproape gol și șifonierul în care am cam toate hainele, pentru toate sezoanele, lenjneria de pat, prosoapele, încălțările(cele din afara sezonului, în cutii și spălate de praf/mizerie).
  • în baie caut să reduc produsele de curățenie și de igienă la minimul necesar posibil. Aici, la produsele de igienă și cosmetică am mai multe, pentru că îmi place să testez produse noi și îmi place să am grijă de mine :).
  • la capitolul haine am foarte puține. Nu mi se pare un semn de sărăcie să am câteva articole vestimentare pe care să le rotesc într-un sezon. Pe de altă parte, calitatea articolelor vestimentare, mai ales acestea pentru oamenii cu venituri medii, sunt de o calitate foarte proastă, încât ajungi mereu să fii nevoit să îți iei ceva nou, deci nu văd că pierd mare lucru la acest capitol :).
Cam acestea-s toate lucrurile pe care le-am aplicat de am ajuns într-un punct folositor mie. Ideea e că:
  • am un ușor pui de OCD, nu pot face ceva important pentru mine, dacă știu că altele mai mărunte nu-s în ordine. Nu-mi place să știu că am spații înțesate cu pulovere care-mi aduc aminte de nu știu ce moment din clasa a V a. Am suficiente amintiri, nu am nevoie și de articole cu încărcătură emoțională...
  • mă obosește tot mai mult să fac curat (o fi vârsta, o fi altceva) și aș prefera decât să aloc 5h pe curățenie, să aloc maxim 2h și cu celelalte 3h să fac ceva util pentru viața și evoluția mea,
  • îmi place să fie ordine în casă, să-mi fie ușor să găsesc ceva într-un dulap, îmi dă o stare de liniște și de bine, îmi place să fie frumos dpdv vizual când deschis orice ușă de dulap din casa mea.
Acestea fiind zise, sper să vă inspire sfaturile mele.

Spor la simplificat și sortat prin casă :).

Irina


4 comments:

  1. Am aruncat și donat diverse înainte să ne mutăm. Am vândut cărți după ce ne-am mutat. Și tot avem multe lucruri. Am cărat la saci până la lift și de la lift la ap., de-am zis că nu mă mai mut cât trăiesc. Suntem 3 persoane și zic eu că-s minimalistă, n-am lucruri care nu-mi folosesc. Și totuși, când le-am strâns în saci/cutii parcă nu se mai terminau. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. am inceput si eu sa mai simplific pe cat pot,dar dureaza.F mult imi place la tine, e f odihnitor

      Delete
  2. Felicitari! Si eu merg pe acest drum al simplificarii. Este tare bine cand vad casa aerisita.

    ReplyDelete
  3. ce senin si matur ai scris!
    Ma apuc si eu sa mai fac o triere. Da' greu mai las unele sa plece.

    ReplyDelete

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...