Thursday, August 22, 2013

10 sfaturi pentru a realiza mai multe zilnic


1. Stabileste-ti prioritatile 

Acorda-ti 10 minute pentru a-ti nota prioritatile si pentru a analiza ce este important pentru tine. Pastreaza aceasta lista intr-un loc in care o poti vedea des. Cantitatea de timp pe care o aloci unui lucru ar trebui sa fie in directa legatura cu importanta acelui lucru in viata ta. Am realizat ca acest lucru este mai usor de zis decat de facut, dar viata e scurta, iar clipele sunt pretioase. Nu-ti irosi timpul pe lucruri care nu au importanta.

2. Pune alarma sa sune

Am descoperit ca a pune alarma sa sune este cea mai buna modalitate de a ma motiva sa fac lucruri pe care nu vreau sa le fac. Totodata a seta un timp anume este si cel mai bun mod de a limita lucrurile care ne distrag. Spre exemplu, imi place sa am o casa curata, dar cateodata ma pot lasa dusa de val sa nu fac nimic altceva paa casa nu-mi straluceste. Limitandu-ma la o ora de curatenie pe zi, m-a ajutat sa realizez ca pot functiona si daca sunt cativa stropi de apa pe oglinzile din casa. Si mai mult ca sigur, pentru ca ma lupt contra cronometru, resuesc termin mult mai multe intr-o ora decat in alte conditii. Limitarea timpului pe care il petrec cu activitati ce par a lua mult timp, cum ar fi mail-urile, Facebook-ul si Twitter-ul, m-a ajutat foarte mult de asemenea. Daca am doar 15 minute libere pentru a sta la calculator, atunci trebuie sa stabilesc care imi sunt prioritatile. In fine, folosirea unei alarme mi-a oferit motivatia sa fac lucruri pe care le urasc, cum ar fi plata facturilor. Daca stiu ca am de rezolvat acest lucru in 45 de minute, ma pot forta sa stau jos si sa ma concentrez doar pe activitatea respectiva.

3. Ofera-ti timp pentru a te reculege

Incerc sa-mi ofer in fiecare dimineata 10 sau 15 minute pentru a bea o ceasca de cafea, alaturi de planificatorul meu in care imi notez lista de "to-do". La fel, incerc sa-mi ofer cateva minute la sfarsitul zilei pentru a ma gandi ce plan am pentru ziua urmatoare.  Stiind ce urmeaza, ce trebuie sa fac si ce as vrea sa fac ma ajuta sa raman motivata.

4. Stabileste-ti obiective mici saptamanale

In urma cu cateva luni am fost inspirata de postarea lui Ashley de pe blogul Under the Sycamore. Astfel, in locul planificarilor lunare, asa cum faceam eu in trecut, Ashley recomanda sa stabilim mici obiective saptamanale impartite in 4 categorii. Pe 1 ianuarie am aplicat aceasta metoda, iar in 7 saptamani am fost incantata de cat de implinita ma simt. In fiecare saptamana stabilesc un obiectiv pentru urmatoarele categorii: imbunatatirea activitatilor gospodaresti, organizare, finalizare proiecte si distractie in familie.


5. Foloseste un planificator si un checklist

Nu exista nimic mai imbucurator decat sa tai de pe lista lucrurile pe care le-ai dus la bun sfarsit. Eu folosesc un checklist in fiecare zi pentru ca ma ajuta sa raman atenta indiferent de miliardul de distractii exterioare – copiii, telefoanele, email-urile, cumparaturile, caini care trebuiesc plimbati etc. cu care ma confrunt zilnic. Am inceput sa folosesc un planificator anul aceasta dupa ce mult timp nu m-am folosit de asa ceva. Asa ca de fiecare data cand ceva apare la orizont, il notez si nu mai raman cu senzatia ca trebuie sa-mi amintesc de un milion de lucruri si ca am mintea plina de informatii marunte. Totodata imi notez in planificator si obiectivele saptamanale astfel incat sa pot ramane la obiect.

6. Implica-i si pe copii

Mult timp am incercat sa duc la bun sfarsit diferite lucruri in jurul copiilor mei pana intr-o zi cand mi-am dat seama ca ii pot lasa sa ma ajute. Binenteles ca lucrurile pot dura mai mult, dar in loc sa-i ignor si sa le spun “nu acum, mami e ocupata”, petrecem timp de calitate impreuna. Unul din copii mei e pasionat sa scoata vasele din masina de spalat vase, sa puna rufele la spalat, sa stearga masa si sa adune jucariile. Celalalt este de mare ajutor in sortarea hainelor pentru spalat, intinsul acestora pe sarme si taiatul de cupoane. Amandoi se bucura sa ma ajute la gatit. Ora de dinainte de masa era de obicei stresanta, cu doi copii infometati si zmiorcaiti care imi cereau intreaga atentie. Acum amandoi ma ajuta cu pregatirea cinei in fiecare seara, asa ca in loc sa ma gandesc cu groaza la acest moment al zilei, il astept cu nerabdare.

7. Separa si invinge

Daca ai copii mici acasa, stii cat de greu este uneori sa duci la bun sfarsit orice activitate cat sunt treji. Asa ca incerc sa-mi impart lista de activitati dintr-o zi in lucruri pe care le pot face cu copiii cat acestia sunt treji, si lucrurile pe care le pot duce la bun sfarsit cat acestia dorm. Asa ca in secunda in care baiatul meu adoarme, ma opresc din orice activitate pe care trebuia sa o fac cat acesta era treaz si ma mut la lista de activitati pe care o am de facut cat acesta doarme. La fel ca atunci cand pun o alarma, stiind ca trebuie sa lucrez contra timp, ma pot concentra mai bine si pot duce la bun sfarsit multe in acel timp.

8.Trezeste-te dimineata devreme sau stai pana tarziu treaza

Eu sunt o persoana matinala asa ca sa ma trezesc la ora 5 dimineata nu e o probloema pentru mine. Si ca sa fiu sincera, iubesc timpul de pace si liniste in singuratate pe care il pot primi la acel moment al zilei. Insa, din moment ce am copii, ma culc cu mult mai tarziu decat obsinuiam sa o fac, de obicei pana in miezul noptii. Acele ore dupa ce copiii s-au culcat, sau inainte sa se trezeasca pot fi extrem de productive. Ma gandesc ca voi avea suficient timp sa dorm cand vor fi adolescenti,nu?

9. Evita televizorul

Eu si sotul meu avem o emisiune de TV la care ne uitam constant cu placere, dar altfel dam drumul foarte rar la TV. Si ca sa fiu sincera, nu simt ca mi-ar lipsi ceva. Sunt atatea lucruri care eclipseaza televizorul pe lista mea de prioritati incat nu simt ca fac un sacrificiu.

10. Ofera-ti o pauza

Pentru mine, acest lucru este cel mai greu. Dar invat. Din fericire am un sot groazv, care nu numai ca ma ajuta mult la activitatile casnice, dar ma ajuta sa imi reamintesc mereu care imi sunt prioritatile si imi spune ca e in regula sa nu le pot face pe toate. Pentru ca nimeni nu le poate face pe toate. Nu este posibil. Asa ca relaxeaza-te, fa ce poti, ia o pauza cand pot si nu te lasa prinsa cu totul in lista ta de “to-do” pana intr-acolo incat sa uiti sa iei fiecare moment asa cumine. Viata e scurta. Momentele sunt pretioase. Nu iti pierde timpul cu lucruri care nu conteaza.


Sursa acestui articol se afla aici.


2 comments:

  1. no.5 este magnific!!! L-am descoperit nu de mult!

    O sa mai apelez si la celelalte pncte, sa incerc sa le imbunatatesc/ inprospatez.

    ReplyDelete
  2. no.5 este si preferatul meu :p.

    ReplyDelete