Monday, January 16, 2017

Bullet Journal - experiența mea

Am început să folosesc bullet journal în ianuarie 2016. Aflasem despre el cu ceva timp înainte, dar am zis să o iau de la zero cu începutul anului 2016, să  încep pe curat, cum s-ar zice. Chiar și înainte foloseam un fel de bullet journal, doar că o făceam pe mai multe caiete și agende și nu era organizat chiar pe zile în parte. Mă organizam așa din două motive: unul era că pierdusem sensul la muncă cum că aș face ceva zi de zi, iar în viața personală tot așa mă simțeam copleșită de câte aveam de făcut și cu câte rămâneam în urmă.


Eu am păstrat ideea de bullet journal cât mai simplă. Mi-am luat o agendă nedatată cu foi de matematică și cu coperți cartonate. Îmi primă fază am încercat să mă țin după sugetiile de pe site-ul mamă bullet journal, dar am luat de acolo câteva idei și am făcut lucrurile după stilul și necesitățile mele.

Ce am făcut propriu-zis, sau mai bine zis, ce a mers și ce am folosit până la finalul anului când am văzut că acele lucruri îmi sunt mie folositoare?

Planificarea lunară

Am scris pe un număr de pagini zilele lunii în curs. Spre exemplu, pentru luna ianuarie am folosit cam 8 pagini față-verso, iar pe fiecare pagină am scris câte două zile din săptămână. Am început cu 1 și am completat până s-a încheiat luna. Am trecut data zilei și ce zi era - luni, marți etc. Unde am știu că e o zi a cuiva, sau aveam un eveniment în luna respectivă, m-am dus la data propriu-zisă și am trecut ”ziua lui X”, ”examen la nu-știu-ce”, ”schimbat permis”. Modul acesta de planificare anticipată te ajută pentru că, cu cât te apropii de dată și arunci o privire în avans, vezi că la data X ai ceva de rezolvat și te pregătești cu ce e necesar. Deci la capitolul planificare lunară nu am făcut decât atât, ce v-am zis un pic mai sus.

La planificarea lunară ar trebui să menționez că la începutul anului am avut un fel de habit tracker, adică un fel de urmăritor al unor obiceiuri pe care vroiam să le implementez. După o vreme am renunțat la el, dar nu pot să zic că nu mi-a fost de folos.

Am făcut pur și simplu o grilă simplă - sus data fiecărei zile din luna respectivă și în stânga ce urmăream. Pe parcursul lunii, dacă făceam ce urmăream eu acolo, coloram o pătrățică. A fost folositor, nu pot să neg, dar nu știu de ce nu l-am mai aplicat. Vreau să-l reiau iar.

Planificarea zilnică

Fiecare zi am împărțit-o în două secțiuni: JOB și PERSONALE. Ce ținea de job am trecut acolo ca listă de to-do, ce ținea de plan personal era trecut în cealaltă coloană. Totul a fost trecut foarte simplu, aproape rudimentar și cu liniuță/punct - de sunat X, de anunțat Y, de mers la bancă, de organizat W. În plan personal la fel: de dat cu aspiratorul prin casă, de făcut programare la medic etc. Tot ce era realizat era tăiat cu o linie și trecut o bifă în dreptul obiectivului. Ce nu era realizat era de asemenea tăiat, dar am trecut în dreptul obiectivului o săgeată, semn că a fost transferat pe a doua zi. Lucrurile care au fost transferate prea des, într-un final erau tăiate și făcut un mic X în dreptul lor, ca să-mi dau seama că a fost o idee sau un obiectiv care a ”murit”.




În dreptul lucrurilor grele pe care am reușit să le fac, mi-am trecut și mici felicitări personale, motivatori că...uite, ai făcut asta, chiar dacă era greu și înainte ai fi tărăgănat până te-ar fi terminat stresul, sau ai fi lăsat-o baltă. Mi-am scris BRAVO!!! cu roșu la astfel de realizări ;).

Ce altceva am mai trecut eu în bullet journal?
  • Mici liste de lecturi
  • Rețete pe care aș fi vrut să le încerc
  • Liste de filme - pe care nu le-am vizionat nici acum
  • Citate
  • Fragmente întregi din lecturile curente (anul trecut am avut o agendă ceva mai mare ca format și cu mai multe pagini și s-a pretat acest lucru, acum am o agendă mai mică și am să mă rezum la cel mult citate)
  • Bucket list - lucruri pe care îmi doresc mult să le fac în viața asta
  • Idei de postări pentru blog
  • Idei de activități pe care vroiam să le fac în plan personal
  • Date de contact, telefoane, usere și parole
  • Comenzi pe care le-am făcut la Avon cât am fost reprezentant, apoi la Oriflame și Esacapde
  • Etc.

Câteva concluzii personale:

Îl recomand? DA,DA și iar DA! Dacă păstrezi lucrurile simple, îți va fi o unealtă imbatabilă la capitolul organizare. Pe mine m-a ajutat mult să nu mai am senzația că nu fac nimic, lucrurile bifate stau dovadă că am făcut suficiente lucruri și la muncă (unde, deseori, îți poate lipsi cu desăvârșire feedback-ul de ajungi să te întrebi dacă chiar lucrezi, sau stai și te uiti pe FB toată ziua), dar și în plan personal. Ce a rămas nebifat e din cauză că... nu suntem roboți și ne-am dat silința să facem ce se poate în ziua respectivă.

Momentan presimt că va fi o legătură strânsă între mine și acest tip de organizare pentru mulți ani de aici înainte.

Dacă vrei să te apuci de bullet journal

Îți recomand o agendă nedatată, sau chiar și un caiet care să nu se deterioreze ușor. Eu am folosit prima oară o agendă, un registru mai degrabă cu coperți foarte groase, un pic mai mare decât un format A5, cu foi cu pătrățele. A fost o agendă rezistentă, dar un pic cam mare pentru anumite genți. Acum folosesc o agendă Leuchtturm, am vrut ceva mai rafinat, chiar dacă m-a costat mai mult și mi-am luat și un suport atașabil agendei în care să am mereu un instrment de scris. Ca instrument de scris folosesc un stilou.



Apoi uită-te pe site-ul mamă, sau citește traducerea mea a acelui site făcută aici pe blog, apoi dă o căutare pe Google cu bullet journal și ai să găsești sute de sfaturi privind acest tip de organizare. Sfatul meu de final ar fi să nu zăbovești mult pe sfatul altora privind ceea ce merge sau nu în bullet journaling, ci să îți faci tu o cale a ta, testând.

Deci, nu mă mai întind, îți urez succes maxim și organizare cât mai strașnică!

Cu gânduri bune,

Irina

P.S. Am vrut să pun mai multe fotografii cu interiorul jurnalului, dar majoritatea fotografiilor au ieşit foarte slabe, plus că majoritatea conţin detalii mult prea intime ca să le pot da publice :). Deci, sper să fie cât de cât concludent ce am pus deja în articol.

8 comments:

  1. uau! multumesc Irina pentru articolul asta!!!!

    ReplyDelete
  2. O idee foarte buna de organizare!!!! Îmi place!

    ReplyDelete
  3. Daga mea, iti multumesc pentru postare...eu am tot cautat ar in romana nu am gasit nimic asa ca am tot citit in engleza....asa ca pe 29 dec eu stateam pe la 12 noaptea si imi puneam primele pagini din jurnalul meu...sunt la inceput si il ador. Exact cum ai zis si tu imi arata exact ca am facut ceva...imi piere ideea ca @azi nu am facut nimic.@ Pupici

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur mult, Ramona, ca ai gasit ceva folositor. Te rog sa nu eziti sa ma intrebi, daca ai vreo nelamurire. Intentionez sa mai scrius si eu pe tema asta. Te pup si eu!

      Delete
  4. Cat de faina e agenda verde :-o Yum yum yum

    ReplyDelete

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...