Monday, September 7, 2020

Tales of a broken child

Copilăria mea a fost caracterizată cel mai puternic de un profund sentiment de ne-apartenență. Am simțit încă din primii ani de viață, că nu aparțin cuiva, că cineva nu m-a cuprins și pe mine în interiorul lui afectiv și emoțional. În fiecare clipă mergeam, prin casă și prin viața mea de copil, pe vârfuri și în expectativă, așteptând ca, de undeva, să tune o ploaie de insulte, de cuvinte grele, de palme și pumni, sau de o lungă



noapte nedormită, plină de interogatorii nesfârșite în care un lung și prelung ”de ce?” mă biciuia mai tare decât palmele, trasul de păr, bătaia fără sens, interminabilă. Simțeam că plăteam în acele secunde nu greșelile mele, nu trăznăiile și tâmpeniile făcute prin casă, de copil, ci plăteam greșelile altora care au supărat-o pe mama, iar eu eram un releu de descărcare al acestor frustrări și neîmpliniri ale ei de om, femeie, mamă, copil, soție, soră, prietenă.

Cel mai groază îmi era noaptea, seara, când se așternea liniștea și tăcerea peste o zi încununată de chefuri și petrecărerile domestice, care se terminau mereu în scandaluri, între ei, oamenii mari, dar ei, oamenii mari, plecau acasă, iar eu rămânem sacul de box al mamei.

M-am simțit toată copilăria urâtă și rea, nevrednică, nedemnă. Poate dacă eram frumoasă, drăgălașă, mama m-ar fi iubit.

Îmi aduc aminte cum am primit o serie de reproșuri și insulte, ca urmare a unei observații făcute de o cucoană care venise la noi noaptea și care m-a găsit pe mine și pe nepoata ei(o Irină cu care am fost bună prietenă în copilărie, e și aici altă lungă poveste) și că Irina aia dormea dulce ca un bebeluș, cu mâinile deasupra capului și eu dormeam ca o ”bețivancă” trântită pe marginea patului, cu mâinile atârnându-mi pe jos. Ce știe un copil, de câțiva ani, cum doarme noaptea? Și oricât de urât ar fi și oricât de urât ar dormi, de ce te-ai supăra pe el?

Printre pedepsele preferate ale mamei era să mă închidă în baia de serviciu, care pe vremea aia era ca o magazie cu detoate. Știam când intru, dar nu mai știam când ies. Îmi era groază, era întuneric, mă plictiseam, nu știam când ies și nu știam dacă atunci când ies se termină și calvarul, sau se va prelungi? O altă pedeapsă era datul afară din casă. Dar nu oricum. Desculță, să nu pot pleca și musai să stau în fața ușii, să mă vadă pe vizor. Îmi era teribil de rușine la gândul că va trece vreun vecin, sau mai rău, din prietenii mei de joacă și nu voi știi ce să le zic, de ce sunt acolo? Mai era bătaia cu orice îi pica în mână: cleștele de scos rufe din mașina semi-automată, mătura, cabluri, țeava de la aspirator, cu care m-a bătut până mi-a dat sângele pe nas, antena pe care am rupt-o din greșeală de la un casetofon, palma, pumnul, papucii, pantofii, cureaua, orice putea produce durere.

Apoi neîncrederea, tot ce auzea pe surse avea putere de adevăr suprem. Fiind la vârsta curiozităților, am picat în niște cercuri care își arătau zonele intime la schimbul zonelor tale intime. Fiind rușinoasă și cu prea mult bun simț, dar forțață de anturaj, mi-am arătat o bucată din chiloțel. Astfel că, într-o noapte, printre injurii zise printre dinți și păruială, m-a pus să îi arăt cum mi-am arătat eu zona intimă (deși nu se întâmplase asta), așa cum auzise ea. Pentru că nu reușeam să o dau la pace, că e fals ce a auzit, a trebuit să mimez, să-i arăt...cum nu arătasem eu în acele grupuri zona intimă...

Tot ce scriu acum e din zonele conștiente ale memoriei mele. Tot ce nu-mi amintesc iese sub formă de boală, când sunt pusă în situații limită, de presiune, sau uneori iese așa, din senin, te miri ce, sub forma unor panici, obsesii, depresii.

Singurul om care a zis că da, ce am suferit eu se cheamă ABUZ fizic a fost ultima terapeută. Iar în tot traseul acesta al vindecării, cel mai dureros a fost când i-am zis duhovnicului o parte din cele trăite, cumva ca să mă înțeleagă și să mă cunoască și mi-a zis că poate meritam acele bătăi...

Aceste tales of a broken child sunt doar începutul. Încet, voi mai scrie, nu ca să discreditez pe cineva, ci ca să mă înțeleg, ca să mă înțelegeți, ca să vedeți efectele abuzului, în orice formă ar fi el, mai soft sau mai hardcore, poate ca să ne înțelegem mai bine între noi ca oameni... cine știe, poate cineva se va folosi!

Cu speranța spre mai bine,

I.

8 comments:

  1. of, draga mea. Te imbratisez! Nu, aia nu a fost dragoste. Si nici acceptare. Si nici educatie. A fost abuz. Suntem suma relatiilor dintre parinti si cu parintii, iar cu asta defilam inainte. Suntem din acelasi film... e momentul sa invatzam sa ne iubim singure si sa ne respectam singure si sa ne acceptam cu greseli si reusite asa cum simtim ca meritam.
    Te pup! E un drum lung si fara cale de intors, vom fi mai bine si mai bine.

    ReplyDelete
  2. Irinuca draga ...
    Imi pare atat de rau pentru toate cate ai suferit si cate ai patimit, desi erai doar un copil. Niciun copil n-ar trebui sa treaca vreodata prin toate astea, niciun copil n-ar trebui sa ajunga sa creada despre el ca e rau si urat. Niciun copil n-ar trebui sa fie batut si speriat de adulti. Niciun copil n-ar trebui sa se simta mereu nedreptatit si neiubit.
    Am avut intr-o zi o revelatie. Mergeam pe strada si-am vazut o mama cu un copilas de cativa ani care avea in ochi bucuria si inocenta de copil. Si brusc, am vazut cu ochii mintii cum toata lumea asta e formata din umbre gri (= oamenii mari) si din luminite (= copiii) care graviteaza in jurul umbrelor gri si care vor sa le aduca bucurie. Iar oamenii mari vad tare greu aceste luminite.

    Daca ai reusi sa te eliberezi de toate aceste fantome ale trecutului care inca iti fac atat de mult rau ... Daca ai reusi, ar fi atat de bine!
    Sa poti sa-ti continui viata rupta de toate acele grozavii care te trag iar in jos in momentele mai dificile ale vietii, sa lasi amintirile cu toate acele abuzuri fizice si psihice intr-un sertar al mintii, inchis pentru totdeauna, sa nu te mai gandesti niciodata, s-o ierti pe mama de tot, pentru toata furia ei si nedreptatile la care te-a supus.
    Nu stiu cum sa reusesti sa faci asta, sa inchizi aceste rani adanci.
    Maica Domnului, a carei zi este azi, sa te ajute sa te vindeci si sa-ti gasesti, incetisor, linistea sufleteasca de care ai atata nevoie. Toti avem nevoie de liniste sufleteasca.

    ReplyDelete
  3. Te îmbrățișez cu drag si cu lacrimi in ochi pentru tot ce ai trait. Mi-as fi dorit sa fiu acolo cu tine atunci, macar sa fi putut imparti la doi durerea, neputinta, neintelegerea... Esti minunata si puternica. Ai fost atunci si vei fi mereu❤️❤️❤️🤗

    ReplyDelete
  4. Te îmbrățișez cu drag si cu lacrimi in ochi pentru tot ceea ce ai trait. Mi-as fi dorit ca macar sa fi putut imparti la doi durerea, suferinta, neintelegerea. Esti minunata si puternica. Ai fost atunci si vei fi mereu. ❤️❤️❤️

    ReplyDelete
  5. Am lacrimi in ochi.Incredibil.Mama sunt si eu si nu,nu am cuvinte sa descriu ce este in sufletul meu acum,citind aceste randuri.Atat de multa revolta.Esti atat de puternica,foarte puternica.Te imbratisez si iti doresc ca Bunul Dumnezeu sa iti dea linistea de care ai atata nevoie.

    ReplyDelete
  6. Si mai vreau sa iti zic ceva: sunt multi barbati (si nu numai!!) ce considera bataia ca ceva firesc, normal.
    Agresarea fizica a unui animal e ilegala. A unui copil. A unei femei. Multi nu stiu. Dar mai grav decat agresarea fizica e tensiunea si frica - acestea imbolnavesc. Mereu sunt recunoscatoare psiholoagei care mi-a deschis ochii spre vindecarea sufletului si indirect a trupului, sa iau incet fraiele vietii mele, sa nu mai fiu asa cum mi s-a repetar " proasta", "lenesa", "delasatoare", "neglijenta", " ia si mananca tot din farfurie", etc si pe care le duceam inconstient.

    Tot caut carti sa reinvat sa ma reconectez la corp, sa invat sa il ascult, sa deschid zonele alea ale creierului si sa gases o armonie intre minte si corp, sa dau jos foile emotionale care ma imbraca fix ca o ceapa, fiecare strat dat jos fiind cu lacrimi. Dar atat de putine informatii sunt...

    ReplyDelete
  7. Ce s-antamplat cu tine nu e drept, usor, simplu, trecator.Un duhovnic, oricat de bun, empatic, cu har, nu este pregatit sa -ti dea vindecarea pe care te poate ajuta s-o dobandesti, nu singur. Un psiholog cu care sa fii pe aceeasi lungime de unda este rezolvarea. Drumul este anevoios si greu si nu poti sa-l strabati singura, ai nevoie de ajutor. Ceilalti, noi sau altii, doar ne rugam si iti dorim, nu e putin lucru, dar nici pe departe suficient.

    ReplyDelete
  8. Draga Irina, cu totii avem bagaje, unii in nuante roz, altii in nuante de gri. Ale unora is usoare sau asa ni se par noua, ale altora sunt mai grele. Cred ca trebuie sa fii mandra de tine ca ai dobandit o educatie, esti o tanara sanatoasa, inteligenta, curajoasa si poti sa schimbi ceea ce nu iti place. Am observat ca pe mine ma ajuta sportul. Am facut o pauza, dar cred ca merita sa revin la starea aceea de bine. Sunt sigura ca te poti concentra asupra lucrurilor pe care le poti influenta.

    ReplyDelete

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...