Friday, October 14, 2016

10 căi prin care poţi deveni un om mai bun 2

Prima parte aici

6. Fii empatic

Renunţă la prostul obicei de a judeca. Fă exerciţiul acesta: pune-te în locul altcuiva gândindu-te cum s-ar simţi persoana aceea şi apoi acţionează în consecinţă.

Lupta cea mai aprigă pe care o duc cu mine e să nu mai judec. Asta m-a readus în matca vieţii mele. Nu ştiu eu ce e mai bine pentru altul, pentru că de aici vin multe judecăţi. Ai impresia că ştii tu mai bine ce îi trebuie altuia, sau ce să facă ca să-i meargă bine. Am văzut multă suferinţă din acest tip de gândire din ambele părţi: al celui care judecă şi al celui judecat.

Scriptura spune: "Unul este Dătătorul legii şi Judecătorul: Cel ce poate să mântuiască şi să piardă. Iar tu cine eşti, care judeci pe aproapele?" Sf. Ap. Iacov 4-12

Deci vă zic sincer că nu mă mai interesează deloc cum îşi aştern alţii să doarmă (aproape, încă mă lupt, mie îmi place să controlez totul). Lucrarea mea este să iubesc, să fiu blândă, să accept, să fac binele, să fiu prezentă, să fiu ascultătoare şi credincioasă, atât.

7. Fii direct

Spune ce gândeşti şi trăieşte ce spui. Renunţă la tertipurile pasiv-agresive pentru a-ţi face cunoscut mesajul (întârzi la o întâlnire, aplici metoda "mutului" ca celălalt să ştie că eşti supărat pe el, nu răspunzi la telefon sau email etc.)

Eu-s atât de directă, că mă oboseşte psihic când cineva încearcă să se joace cu mine prin cuvinte, sau să scoată ceva de la mine prin alte căi decât întrebarea directă. Mi-am dat seama că am atât de puţin timp la dispoziţie, încât nu am ce face altceva decât să comunic fix ceea ce am de zis.

Scriptura iar ne sfătuieşte să fim oneşti în cuvintele noastre, să nu vorbim la mişto, cu dublu înţeles, cu făţărnicie: "Ci cuvântul vostru să fie: Ceea ce este da, da; şi ceea ce este nu, nu; iar ce e mai mult decât acestea, de la cel rău este." Sf. Ap. Matei 5-37

8. Fii blând şi empatic

Spune doar lucrurile care-s bune, folositoare, necesare sau adevărate. Gândeşte-te mai întâi de orice la nevoile şi sentimentele celuilalt înainte de a acţiona.

9. Fii integru

Fă lucrurile care spui că urmează să le faci. Dacă lucrurile s-au schimbat şi merg în altă direcţie, fii onest şi clar cu ceilalţi. Recunoaşte când greşeşti şi cere-ţi iertare când e cazul.

10. Iubeşte-te

Ai grijă de tine, iartă-te, arată compasiune şi faţă de tine şi întelege că nimeni nu e perfect. Fii recunoscător pentru viaţa ta, felul tău de a fi şi faţă de talanţii şi unicitatea ta.

Piatră de poticnire pentru mulţi. Scriptura spune: "Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi. " Sf. Ap. Matei, 22-39. Mă gâdesc des şi eu la ce înseamnă acest lucru şi am găsit răspuns ascultând o conferinţă a părintelui Rafail Noica. Plecând de la acest verset părintele spune ca a-l iubi pe celălalt ca pe tine însuţi înseamnă să fii îngăduitor cu ceilalţi, aşa cum eşti (ar trebui să fii) cu tine, să fii atent la nevoile celuilalti, aşa cum eşti (ar trebui să fii) cu tine, să pui nevoile celuilalt mai presus, aşa cum le-ai pune pentru tine dacă ţi-e somn, foame, sete etc. Încă mai cercetez şi eu să văd ce înseamnă a te iubi pe tine într-un mod sănătos.

Sper să vă fi fost de folos aceste sfaturi.

Cu gânduri bune de la malul mării,

Irina

No comments:

Post a Comment

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...